لوازم آرایش یا لوازم سلب آسایش
گرفتن جان حیوانات به قیمت زیبایی
((لطفا تا انتها مطالعه کنید))
بسیاری از محصولات آرایشی قبل از تولید نهایی روی چشم، بینی، دهان و دستگاه گوارشی حیوانات آزمایش میشوند تا پزشکها واکنشهای آلرژیزا و غیره را متوجه شوند، اما حیواناتی که در این آزمایشها مورد استفاده قرار میگیرند، یا کور شده و در نهایت در اثر خفگی تلف میشوند.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ هفته گذشته "اتحادیه اروپا" قانونی مبنی بر ممنوعیت انجام آزمایش لوازم آرایشی روی حیوانات را تصویب کرد. بنابراین قانون، "شرکتهای تولید کننده لوازم آرایشی" نباید محصولاتی را که مواد آن روی حیوانات آزمایش شده را به بازار عرضه کنند.
"آزمایش لوازم آرایشی" و زیبایی روی "پوست حیوانات" همواره با مناقشات فراوانی روبرو بوده است. گرچه روشهای جایگزین بسیاری وجود دارد اما بسیاری از شرکتهای بزرگ تولید "لوازم آرایشی و بهداشتی"، آزمایشات ایمنی مواد خود را به طرز بیرحمانهای روی حیوانات انجام میدهند.
به گزارش "سازمان جامعه انسانی آمریکا"، این آزمایشها شامل تست مسمومیتهای عمومی، حساسیت چشم و پوست و جهشزایی میشود.
پس از 13 سال بحث و مجادله در اتحادیه اروپایی آزمایش مواد سمی آرایشی روی حیوانات در اروپا متوقف شد، اما در طول این سالها کشورهایی نظیر "فرانسه" و "انگلیس" هنوز هم از سرمداران آزمایشات حیوانی در جهان به شمار میروند. در "آمریکا" هم که بزرگترین شرکتهای تولید کننده لوازم آرایشی دنیا در آن حضور دارند،"آزمایش مواد آرایشی روی حیوانات" امری رایج است، بهطوری که شرکت "L’Oreal"، "غول آرایشی دنیا" نسبت به ممنوعیت"فروش لوازم آرایشی" که روی حیوانات تست شدهاند اعتراضات بسیاری کرد.
تست لوازم آرایشی روی حیوانات نوعی سوء استفاده از آنها است که به قصد اطمینان از اثر بخشی و ضد حساسیت بودن لوازم آرایشی در انسان انجام میشوند. به خاطر آسیبهایی که به حیوانات آزمایشی وارد میشود، سالهاست فعالان حقوق حیوانات با شرکتهای تولید کننده این لوازم مبارزه کردهاند، اما به خاطر نفوذ این شرکتها در دولتهای اروپایی و آمریکا به موفقیت چندانی دست نیافتهاند.
به گزارش Animalaid، سالانه حدود 38 هزار حیوان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحت آزمایش مواد آرایشی قرار میگیرند.
اگر چه روشهای جایگزین بسیاری بوجود آمدهاند اما بسیاری از کارخانههای آمریکایی تولید کننده لوازم آرایشی مانند "Unilever"، "Clorox"، "Church& Dwight"، ",” Johnson & Johnson و دیگران به مسموم کردن و آسیب زدن به حیوانات در تستهای آزمایشگاهی ادامه میدهند.
حیواناتی مانند "موش"، "خوکچه هندی" و بویژه " خرگوش" به زور مواد شیمیایی زیادی را میبلعند یا بو میکنند و یا روی صورت و چشم آنها تزریق میشوند.
اعتیاد میمونها، تغییر شکل صورت گربهها و سگها، نابینایی خرگوشها، ایجاد تومورهایی به بزرگی بدن خود موش و غیره نتیجه بسیاری از این آزمایشهای غیر انسانی است.
بنا براین گزارش، دولت آمریکا از بسیاری از آزمایشهای بیرحمانه روی حیوانات حمایت مالی کرده و اگر چه راههای موثر جایگزین زیادی در دسترس هستند، اما میلیونها حیوان در آزمایشگاههای این کشور تلف میشوند.
لوازم آرایش یا لوازم سلب آسایش
این روزها در خیابان ها که قدم می زنیم با دختران و زنانی مواجه می شویم که نقابی رنگارنگ بر چهره خود دارند و گاه آنقدر در این قضیه افراط کرده اند که معصومیت چهره اشان را پشت این نقاب پنهان کرده یا حتی به سختی می توان آنها را شناخت ، انسان با دیدن بعضی از بانوان تصور میکند آنها همین حالا یا به عروسی و مهمانی میروند و یا الگو و مانکن آرایش هستند.
اگر در کشورهای غربی پیرزنهای ۷۰ سال به بالا خود را با انواع ترفندها میخواهند زیبا و جوان نشان دهند، در کشور ما بسیاری از دختران نوجوان ۱۴ سال به بالا هر روز وقت زیادی از خود را روبهروی آینه میگذرانند تا خوشگل شوند البته همیشه هم زیبا نمی شوند و چه بسا دخترانی را در خیابان ها مشاهده می کنید که فکر می کنید متاهل و دارای حداقل ۳۰ سال سن هستند اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که ۱۵ یا ۱۶ سال سن بیشتر ندارند و بیمی هم ندارند که آرایش غلیظ سن آنهارا بسیار زیاد تر از اندازه واقعی نشان می دهد.
کارشناسان مسائل اجتماعی می گویند؛ چشم و هم چشمی و رقابت کاذب در بین بانوان مخصوصا دختران جوان و همچنین تقلیدهای ناآگاهانه از الگوهای غربی، سلامت افراد را به خطر انداخته و بسیاری از بیماری هایی که دختران جوان و زنان گرفتار آن هستند ناشی از مصرف همین مواد آرایشی است که حاوی انواع مواد شیمیایی و فلزات سنگین می باشد.
اگر وضعیت ظاهری زنان در جامعه متعارف نباشد و آنان دارای آرایشهای عجیب و غریب باشند مورد تعرض اجتماعی و سوء استفادههای روانی، جنسی و جسمی در جامعه و به خصوص در محیطهای شغلی قرار میگیرند و سبب میشود که عملکرد مناسبی را نداشته باشند.
حال این سئوال مطرح است که چرا ایران به سومین قطب مصرف لوازم آرایش تبدیل شده است و آیا عدم اعتماد به نفس دلیل این اتفاق است و می خواهیم با آرایش های گوناگون از آنچه که هستیم خود را بهتر نشان دهیم، یا زمینه روانی دارد؟
صحیح آرایش کردن را نیاموخته ایم
روانشناس بالینی در رابطه با علل روانشناسی استفاده از مواد آرایشی گفت:
انسان ها همیشه و در هر کجا حتی در زمان های بسیار قدیم دوست داشته اند زیبا باشند و نگاه همه را به خود جلب کنند و مورد تحسین قرار بگیرند مثلا مصریان در گذشته های بسیار دور بسیار از لوازم آرایشی استفاده می کردند.
نصرالله منتظری درادامه افزود : کشور ما سومین کشور در استفاده از لوازم آرایشی است و البته لازم به ذکر است که سن استفاده از لوازم آرایشی بسیار پایین آمده و دختران نوجوان تقریبا از سن 14 الی 15 سالگی شروع به آرایش کردن می کنند، اما در گذشته فرهنگ آرایش کردن به این صورت نبود و دختران در سنین پایین و تا قبل از ازدواج مجاز به آرایش کردن نبودند.
وی افزود: اما امروزه این فرهنگ جا افتاده که دختران از زمان ورود به دبیرستان می توانند آرایش کنند و آرایش کردن تبدیل به یک عرف شده که سرچشمه این امر را تغییرات در ارزش ها به وجود آورده است.
وی در رابطه با اینکه فرهنگ سازی برای استفاده از لوازم آرایشی چگونه باید بالا رود گفت: از طریق رسانه ها اعم از تلویزیون رادیو و ... حتی مادرانی که جلوی فرزندان خود آرایش می کنند کودک نیز به مواد آرایشی علاقه مند می شود و این خود مادر است که کودکش را به این سمت ترقیب کرده است.
منتظری افزود: در همه جای دنیا زنان آرایش می کنند، اما نه به شکلی غلیظ و نه در هر کجا و هر سن. در کشورهای اروپایی زنان در سنین بالا و تقریبا پیری شروع به آرایش صورت خود می کنند، مگر اینکه بازیگر یا مدل تبلیغاتی باشند، چون فردی که جوان باشد خود زیبا است و احتیاجی به آرایش ندارد، البته این امر بر خلاف کشور ما است چون جوانان ما بیشتر آرایش می کنند و سن آنها که بالا می رود دیگر آرایش نمی کنند.
وی از دیگر دلایل روی آوردن به آرایش گفت: وقتی فردی زیبا باشد، زیبایی به او اعتماد به نفس می دهد، بعضی افراد که نقصی را در چهره خود می بینند یا خود را زیبا نمی پندارند بر ای بالا بردن اعتماد به نفس خود و ابراز وجودی زیبا، اقدام به انواع آرایش بر چهره خود می کنند.
روانشناس بالینی ادامه داد: این احساس روانی و اینکه چهره من باید بهتر از اینها باشد در سنین بلوغ و نوجوانی افراد رخ می دهد و آنها را به سمت آرایش کردن هدایت می کند.
وی گفت: زنان و دختران ما باید صحیح آرایش کردن را بیاموزند.
منتظری در پایان افزود: البته هیچ کس منکر آرایش کردن نیست همانطور که همه می دانند خدا زیباست و زیبایی ها را دوست دارد، زنان ما نیز دوست دارند از آنچه که هستند زیباتر نشان داده شوند، اما باید فرهنگ استفاده از مواد آرایشی بالا رود و در انجام آرایش افراطی صورت نگیرد
مواد آرایشی تقلبی قدرت باروری را کم می کند
مواد آرایشی اصل، دارای برچسب ردگیری هستند و با خراش این برچسب یک شماره بر روی آن نمایان می شود که ارسال این شماره از طریق پیامک به شماره ای که باز هم بر روی محصول درج شده است می توانند اصل بودن یا نبودن محصول را ثابت کند و متولی این امر سازمان غذا و دارو است.
.زنده باد خروس که جلوی مرغ قد قد نمیکنه
لوازم آرایش مردانه؛مدل جدید ابراز مردانگی!.
این روزها دیدن پسران با آرایش دخترانه در خیابانهای شهر زیاد شده است. پسرانی که کمتر شباهتی به پسران نسل قبل خود دارند و گرایش به داشتن ظاهر زنانه در آنها بیشتر دیده میشود. تنوع طلبی پسران امروزی به حدی رسیده که کارخانههای سازنده لوازم آرایشی نیز بیکار ننشسته اند و انواع ستهای لوازم آرایش مردانه را روانه بازار کردهاند تا از قافله زن نما شدن پسران و مردان عقب نمانند. آمار استفاده 7 درصدی از لوازم آرایش توسط مردان در ایران نشان از اقبال پسران و مردان جوان ایرانی به استفاده از لوازم آرایشی دارد که تا قبل از این به عنوان لوازم آرایش زنانه شناخته میشدند. انواع کرم، رنگهای مخصوص گریم، انواع ژل، آدامس و چسب مو، اسپریهای خوشبوکننده، ریمل، سایه چشم و... که تا پیش از این به عنوان لوازم آرایش زنانه شناخته میشدند این روزها در سالنهای آرایش مردانه به وفور یافت میشوند و میزان استفاده از آنها کمکم به قدری زیاد شده است که بیم آن میرود گوی سبقت را در استفاده از این لوازم آرایش از سالنهای آرایش زنانه بربایند. استفاده از لوازم آرایش توسط مردان و پسران جوان در حالی در کشورمان اتفاق میافتدکه بر اساس آمارها سن استفاده از لوازم آرایش نسبت به دو دهه گذشته در کشورمان 10 سال کاهش یافته و به گفته کارشناسان نوجوانان 17 ساله نیز که تا دهههای گذشته در استفاده از لوازم آرایش محتاطتر عمل میکردند این روزها گوی سبقت را از مادران خود ربودهاند. این در حالی است که ایران در مصرف لوازم آرایشی دارای رتبه دوم در آسیا و رتبه هفتم در جهان است و اگر وضع به همین منوال پیش برود احتمال اول شدن در دنیا را در مصرف لوازم آرایش نباید نادیده بگیریم.
به گفته کارشناسان گرایش به داشتن ظاهر زنانه توسط مردان میتواند دلایل متعددی داشته باشد، تنوع طلبی، کنجکاوی و ابراز وجود از دلایلی است که جوانان به اقتضای سنشان حاضر به استقبال از هر نوع تغییر میشوند تا از این طریق بتوانند در گروه همسالان و در مرحله بعد در مقابل جنس مخالف خود ابراز وجود کنند و مورد توجه قرار بگیرند. دکتر جعفر بای با اشاره به رواج استفاده از آرایشهای زنانه در میان پسران، میگوید: طبیعتا همه انسانها گرایش به جلوهگری و خودنمایی دارند، بخصوص جوانان که علاقهمند هستند با نمایاندن خویش بیشتر در جامعه دیده شوند اما نکته قابل توجه این است که برخی از جوانان برای اثبات خود و برای تحسین دیگران خود را با شیوههای نامناسب میآرایند.
به گفته این جامعهشناس، اینگونه پسران برای اثبات خویش و خودنمایی در جامعه از روشهای مختلفی استفاده میکنند این در حالی است که در گذشته داشتن اخلاق پهلوانی و قهرمانی و داشتن زور بازو معیار اصلی برای «مرد بودن» پسران نامیده میشد اما این روزها مورد توجه قرار گرفتن به سبک آرایش زنانه سادهترین و سهلالوصولترین روش برای افرادی است که نمیتوانند با قدرت بازو و تواناییهای ذهنی خود را به جامعه نشان دهند و از آسانترین روش یعنی تغییر در چهره و ظاهر استفاده میکنند تا تحسین دیگران را نسبت به خود داشته باشند. به گفته این جامعهشناس، آرایش کردن پسران به کمبود اعتماد به نفس، ضعف، تزلزل باورهای اعتقادی،کمرنگی اندیشههای دینی، سستی اصول اخلاقی و مذهبی و فروپاشی نظام اخلاقی در جامعه بر میگردد به همین دلیل است که روز به روز شاهد افزایش انواع جراحیهای زیبایی در مردان و پسران جوان هستیم.
لوازم آرایش مردانه
مغازههای لوازم آرایشی این روزها مملو از لوازم آرایش زنانه و مردانهای است که به تفکیک از هم جدا شدهاند تا مشتری با خیال راحت جنس و مارک مورد نظر خود را انتخاب کند. اگر تا چند سال قبل خرید کرم ضد آفتاب بدون رنگ برای مردان مایه خجالت بود و استفاده از آن در ملاعام باعث خجالت و شرمساری میشد این روزها اما استفاده از انواع کرمهای آرایشی، پنکیکهای مردانه، ریمل، فرمژه و برق لب به موضوعی عادی برای پسران تبدیل شده است. پسرانی که حاضرند ساعتها در سالنهای آرایش مردانه وقت بگذارند تا در نهایت زمانی که از سالن بیرون میآیند بیشتر ظاهری دخترانه داشته باشند تا مردانه. سالنهایی که مسئولان آنها نیز برای جذب هر چه بیشتر مشتری خود را به شکل و شمایل دخترانه در آوردهاند و به دیوارهای سالن نیز تصاویری از پسران ابرو برداشته، اصلاح کرده، با مدلهای عجیب و غریب آرایش مو خودنمایی میکنند. اصلاحات آرایشی در آرایشگاههای مردانه اما کمی با سالنهای آرایش زنانه متفاوت است.اگر چه در قدیم اصطلاحی رایج بود با این مضمون که «مرد است و ابرویش» اما این اصطلاح این روزها جایگاهی نزد پسران ندارد و آنچه در آرایشگاههای زنانه به برداشتن ابرو معروف است در سالنهای آرایش مردانه به آن «کار ابرو» اطلاق میشود. اقدامی که در سالنهای آرایش مردانه صندلی مخصوص به خود را دارد و پیرایشگران مجربی که گفته میشود دوره مخصوص این کار را دیدهاند «کار ابرو» را برای مشتریان جوان و بعضا دامادها با هزینه 15 تا 30 هزار تومانی انجام میدهند. در کنار اینها کارهایی از قبیل مش و رنگن یا رنگهای مد سال که یخی و تیتانیومی است نیز مشتریهای فراوانی دارد. مشتریهایی که بیشتر ترجیح میدهند به جای استفاده از فویل از کلاه برای مش کردن استفاده کنند تا مشهایی یک دستتر داشته باشند.
آمار سازمان بهداشت جهانی حکایت از فروش 22 رژ لب در هر ثانیه در جهان دارد حالا با استقبالی که جوانان ایرانی از آرایش کردن از خود نشان میدهند بعید نیست که دستکم یکی از این رژ لبها نیز در ایران توسط پسران خریداری شود تا ظاهرشان بیشتر شبیه دختران شود، ظاهری که به تنها از آرایش صورت گذشته بلکه به رنگ و مش کردن مو، انواع بافتهای فانتری، اکستنشن، پاکسازی و جوانسازی صورت و انواع تاتوهای ریز و درشت تک رنگ و چند رنگ با قیمتهای سر به فلک کشیده، رسیده تا شاید در سایه این تغییرات جوانتر و جذابتر به چشم بیایند و در موقعیتهای خانوادگی و شغلی موفقتر باشند.